Lilith
A zsid hagyomny szerint dm eredeti felesge, ni fele, nem va, hanem a fekete haj, bdtan gynyr Lilith volt.
dm 133 vig lt vele hzassgban, mieltt Lilith elhagyta.
dm jelenti meg a szemlyisg frfias oldalt, a gondolkodst.
Lilith a Hold stt oldala, amely elfordul a Fldtl.
Lilith jelkpezi a llek legmlynek si sttsgt, a fnytl retteg dmonok rejtekhelyt. (gy is ismerhetjk, mint a vmprok rnje)
Az asszrok Lilinek neveztk a kielgthetetlen szexulis tvgy ni dmont, volt a sucubusok anyja s istennje, akik elcsbtottk az alv frfiakat, s mindennap szz rdgt hoztak a vilgra.
A hagyomny szerint az Isten Lilithet eredetileg ugangy srbl formlta, mint dmot, ezrt
Lilith dmmal egyenrangnak rezte magt s frfi mdra gondolkodott.
A hagyomny ezt a kvetkezkppen fejezi ki: „Szeretkezs kzben mindig Lilith akart fell lenni”,
azaz aktv, vezet szerepet akart jtszani.
dm egy id mlva ellenllt, s maga akart „fell lenni”,
Lilith elhagyta, miutn kimondta Isten kimondhatatlan titkos nevt.
Isten a fekete haj szpsg szmzst kveten megteremtette dm oldalbordjbl vt, az dmhoz hasonl fldi nt.
Lilith az idk mltval igazi alvilgi dmonn lett, egyre mlysgesebb gylletet tpllt az ember s az Isten irnt.
gy vlt Lilith, az let tagadjv, a leggonoszabb dmonn!
Egyes tradcik szerint Lilith volt az a dmon, aki a bnre csbtotta vt, az alma megzlelse rvn.
Ugyan csak az nevhez fzhet Kin testvrgyilkos hajlama.
dm vtl val elszakadsa a frfit sebezhetv tette az jszakai lidrccel szemben:
Lilith az jszaka leple alatt horrorisztikus-erotikus lmokkal ajndkozta meg dmot.
A dmoni lny fokozatosan kiszvta az letert a tehetetlen, alv emberbl.
Sok lgi dmon szletett Lilith erteljes jszakai tmadsainak eredmnyekppen.
A stt anya elszabadtotta gonosz gyermekeit, a lilineket: gy szletett meg a succubus legendja.
Az gben kilenc angyali kar van,
Akik az emberek isteni termszetben lakoznak.
Ugyangy az rdgi lnyeknek is kilenc fajtja van, amelyek az emberek llati termszetben lakoznak.
Ezek mind Lilith gyermekei, aki kirlynknt uralkodik felettk.
Azazel
A Stn egyik neve a Bibliban s az Odat (Supernatural) cm televzissorozat kitallt szereplje, akit Fredric Lehne alakt. Azazel a sorozat egyik mellkszereplje. Br a filmben a Stn egyik katonja. Ebben az rsban, mint a Stn-t mutatjuk be, s elfogadjuk, hogy a filmesek tvednek.
A sorozatban:
Azazel a Pokol egyik fdmona, aki Samet s sok ms 6 hnapos csecsemt itatott meg vrvel, ezzel ruhzott fel klnleges kpessggel 1983. november 2.-n, hogy aztn 23 vvel ksbb mindannyian megmrkzzenek egymssal, a gyztes pedig a Pokol seregnek lre lljon. gyilkolta meg a Winchester fivrek anyjt, John Winchester felesgt; Mary-t, illetve korbban a n szleit is.
Azazelnek van kt dmoni gyermeke is: Meg Masters s Tom, illetve klnleges er birtokban van; kpes egy kzmozdulattal mozdulatlann tenni tmadjt, illetve lngot lobbantani.
A mitolgiban:
Az Azzel csak Mzes III. knyvben fordul el (8,10,26). Egyrtelmen az r ellenlbast jelli, nok knyvben (i. e. II-I sz.) a lzad angyalok vezrt nevezi gy. Ezt kveten kerlt t a vallsos kztudatba, mint a stn egyik neve.
A stn (hberl: שָׂטָן sztn, eredeti jelentse vdl; grgl σαταν szatan, latinul: Satanas; arabul: شيطان sajtn) a zsid, keresztny s az iszlm vallsban szerepl alak. Tallkozunk vele a Bibliban, a Kornban s egyes apokrif iratokban. Az szvetsgben tbb emlts is trtnik rla. Az jszvetsgben Jzus s az apostolok igen gyakran emltik, azonban itt is csupn kt apr felvilgostst kapunk a kiltrl. Eszerint lzad, bukott angyal, aki Isten s az emberisg ellensge. A keresztnysg modern irnyzatai szerint nem valsgos szemly, hanem a szvnkben lak gonoszsg szimbluma.
A Biblia szerint a stn azonos az „rdggel” (vagyis az rdgk fejedelmvel). A kzpkor ta gyakran azonostjk Azazellel, Belzebubbal, Belillal, Samaellel, Mefisztval, Luciferrel s a Bibliban vagy a pogny mitolgikban szerepl ms dmonokkal s istenekkel is. A Biblibl vett kifejezsekkel gyakran nevezik Ksrtnek, a Gonosznak, e vilg istennek, hazugsgok atyjnak, a sttsg fejedelmnek is.
A nevt egyes keresztny egyhzak szhasznlatban nvel nlkl hasznljk, pldul: stn Isten ellensge.
A stn a Bibliban
A stn kiltrl a Biblia mindssze nhny helye ad rvid tjkoztatst.
A stn mint vdl
A bibliai Jb knyvben az egyik fszerepl. Az eredeti hber szvegben a neve itt nem szemlynvknt, hanem kznvknt szerepel, mint „a vdl” (ha-szatan). A tbbi angyallal egytt is a mennyei kar tagja, Isten szolgja, s egyben tancsadja s kme az emberek kztt, aki „szerte bolyong a fldn”. Istentl azt a feladatot kapja, hogy megksrtse, s ezzel prbra tegye Jbot. Amikor Jb tmegy egy prbn, akkor egy jabbal prblkozik. Jb knyvben a stnnak nincs fggetlen hatalma, az Istentl kell engedlyt krnie a prbk vgrehajtsra. A Jb knyve 1:16 s 2:9 verseiben azt ltjuk, hogy az emberek a bajokat s csapsokat gyakran Isten igazsgtalansgnak tulajdontjk, amit a stn arra hasznl, hogy Isten ellen fordtsa ket. Teht az ember eltt Istent vdolja, Isten eltt pedig ugyanakkor az ember vdljaknt lp fel.
A stn ugyanebben a vdl szerepben a Biblia mg egy helyn megjelenik. Zakaris knyvben (Zak 3:1-2) a mennyei tlszk eltt a megvizsgland Jzsu fpap jobb oldaln ll, hogy vdbeszdet mondjon ellene, de az r angyala megparancsolja neki, hogy hallgasson.
A stn nevei a Bibliban
1. Az szvetsgi hber stn nv az jszvetsgben, valamint a Septuagintban is szerepel grg betkre trt formban. Az jszvetsgben 36-szor tallhat meg ebben a formban, a Septuagintban csak egy-kt esetben. Hatrozott nvel nlkl ltalnos rtelemben jell ellensget: I. Kir 11:14,23,25-ben Salamon politikai ellenfeleit jelenti, a IV. Mz 22:22-ben az r angyalt, aki ellenkezett Blmmal, a Zsolt 109:6-ban emberi vdolt. Hatrozott nvelvel, „az Ellensg" formban szemlynvv vlik s a gonoszsg fejedelmt jelli. A Septuaginta azonban a legtbb esetben diabolosznak fordtja, melynek jelentse vdol, rgalmaz. Az jszvetsg 33 esetben jelli ezzel a szval, ilyenkor hatrozott nvelvel- a Vdol.
2. Az rdg - a magyar Biblink elssorban gy fordtja a diabolosz szt, ezen kvl a grg daimonion vagy daimon szt is. Az utbbit tbbes szmban is, ekkor gonosz seregeket jell. A daimonion vagy daimon eredetileg istensget, termszetfeletti lnyt jelent. Az jszvetsg csak negatv rtelemben, gonosz lelkeket jellve alkalmazza. Szkratsz viszont pozitv rtelemben a lelkiismeret jellsre hasznlta. Az szvetsgben a hber sd, sdim sz szolgl a gonosz llek, lelkek jellsre. V. Mz 32:17, Zsolt 106:37
3. A Belil nv hber eredet, jelentse: rtktelen, haszontalan, gonosz. Nem szemlynv, m idvel alkalmass vlt a stn szemlynek jellsre. Rendszerint „fiai, gyermekei” hozzttellel (I. Sm. 2:12). A Septuaginta gyakran diabolosznak fordtja a hber belilt, ami jelzi, hogy az kori fordtk is stn egyik nevnek tekintettk. A Nhum 1:15-ben Krolyi semmirekellnek fordtja a hber belilt. A szvegsszefggsbl viszont kiderl, hogy stnrl van sz, teht a Belil meghagysa helyesebb lenne. Az jszvetsgben a II.Kor 6:15-ben tallhat a kifejezs.
4. A Belzebub nv csak az jszvetsgben fordul el Beelzelbul formban (Mt 12:24-27), a sz hber eredet, a pogny istensg Bal-Zebub utn, amely Ekron filiszteus vrosban volt hasznlatos (II. Kir. 1:2,16). A pogny isten neve idvel a stn egyik nevv vlt a zsidsgban, s innen kerlt az evangliumokba is.
5. Az Azzel csak Mzes III. knyvben fordul el (8,10,26). Egyrtelmen az r ellenlbast jelli, nok knyvben (i. e. II-I sz.) a lzad angyalok vezrt nevezi gy. Ezt kveten kerlt t a vallsos kztudatba, mint a stn egyik neve.
Az ember ellenfele
Ezen kvl az szvetsg csak kt helyen emlti a stn nevt.
A Krnikk knyvben (1Krn 21,1) a stn mint Izrel npnek ellensge, rveszi Dvid kirlyt, hogy megszmllja a npt. Dvid ezzel kivvja Isten haragjt, aki dgvsszel sjtja Izrelt. A krniks (az i. e. 3. szzadban) a stnt nllan cselekv lnynek brzolja. Ezzel szemben Smuel knyvben (2Sm 24,1), ahonnan a trtnetet vette, maga Isten manipullja Dvidot. A stnrl alkotott elkpzelsek megvltozsa valsznleg a zoroasztrianizmus, a jsg s a gonoszsg kt istene kzdelmt tant perzsa valls hatsa.
A katolikus s ortodox knonban szerepl Blcsessgek knyvben szerepel a kvetkez fontos megllapts:
„A stn irigysge rvn azonban a vilgba jtt a hall, s akik vele tartanak, azok megtapasztaljk.” (Blcs. 2:24)
Az jszvetsgben
Az evangliumokban Jzus, a levelekben pedig az apostolok tbbszr is emltik a stn nevt. Jzus negyven napig a pusztban bjtl, hogy megkzdjn az rdg ksrtsvel, akit stnnak nevez (Mt evangliuma 4:10). Egy alkalommal ugyanakkor a tantvnyt, Ptert is stnnak nevezi! (Mrk evangliuma 8:33) Mskor Belzebubrl, az rdgk fejedelmrl (Mt 12:27), illetve az rdgrl s az angyalairl (Mt 25:41) beszl.
A stn szemlynek kiltrl az jszvetsg kt helyen ad nmi informcit. Pl apostol a 2. korintusi levlben azt mondja, hogy „a stn a vilgossg angyalnak tetteti magt” (II.Kor. 11:14). A Jelensek knyvben pedig Jnos apostol az denkertben dmot s vt bnre csbt kgyval azonostja a stnt:
„Levetettk a nagy srknyt, ama rgi kgyt, aki maga az rdg, a stn, aki tvtra vezeti az egsz vilgot. A fldre vetettk, s vele egytt letasztottk angyalait is.” (Jelensek knyve 12:9)
A bukott angyalokrl emlts tallhat kt apostoli levlben is (Pter msodik levele 2:4 s Jds levele 1:6). A bukott angyalok trtnete babilniai eredet lehet.
A fenti rvid megjegyzsekbl kvetkeztetve teht azt mondhatjuk, hogy a Bibliban ktfle stnrl van sz. Az egyik az Istent szolgl „vdl angyal” a Jb knyvben. A msik eredetileg Isten valamifle fejedelemtrsa volt (sajt angyalai voltak!), de kisebb volt Istennl, ezrt irigysg tmadt benne. gy el kellett hagynia a mennyet s a fldn (a "vilgban") tevkenykedik, a hallt terjeszti, s az embereket is e tevkenysge kvetsre brja, vonz, "angyali" klsejvel megtvesztve ket.
A Bibliban ezenkvl mg mintegy tucatnyi helyen esik emlts a gonosz erk fejedelmrl a kvetkez elnevezsekkel: Azazel, Belzebub, Belil, rdg, a vilg fejedelme, e vilg istene, az Isten hegyrl levetett kerub (Ezekiel knyve 28:12-19). Azt is megtudjuk rla, hogy Isten meg fogja semmisteni. (Jelensek knyve 20:10)
A stn a rabbinikus irodalmakban
A Misna s a Talmud legkorbbi bejegyzsei azt mutatjk, hogy a stn csak igen kis szerepet jtszott a zsid teolgiban. A zsid valls ksbb tvette a npszer kzel-keleti (perzsa eredet) nzeteket a stnrl s nagyobb szerepet tulajdontott neki. Minl ksbb rdott egy rabbinikus m, annl tbb emlts esik benne a stnrl s az ltala megszlltakrl.
Pldul a kgy a klasszikus zsid valls szerint a sz szoros rtelmben csak kgy volt, mg a ksbbi zsid teolgiban a gonosz ltal megszllt lny lett, hiszen a bnbeess trtnetben beszlt, pedig a kgy erre nem kpes nmagtl. (A Midrs mr odig megy, hogy a kgy, mieltt megtkoztk, felegyenesedve jrt s tudott beszlni.)
Gustave Dor's depiction of Satan from John Milton's Paradise Lost.
Az i. sz. 450 krl rdott Palesztinai Talmud mg igen tartzkod a stnnal kapcsolatban. A Babilniai Talmud szerint (Bava Bathra 16a) a yetzer hara (gonosz hajlam), a hall angyala s a stn azonosak. A Talmud a Samael nevet is megemlti, akirl sokan gy vlik, hogy egy msik dmonnak a neve, de abban egyetrtenek, hogy gonoszt jell.
A ksbbi rabbinikus irodalom j nhny mvben s sok rabbi szerint a stn minden gonoszsg megtestestje, s minden erejt az ember elpuszttsra fordtja. E nzet szerint risi hatalma van az emberek minden munkja felett, de a tudsa korltozott, s a Jom Kippur (engesztelnap) nnepn elveszti ahatalmt. A hber nyelvben a betsorozatok egyben szmokat is jelentenek, a stn a 364-et, amely egy viszonylag kis szm.
Egyes rabbik gy gondoltk, hogy stn a jelenben is ugyanolyan aktvan tevkenykedik, mint a mltban, amikor volt Izsk felldoztatsa, zsau csalsa, Mzes halla, Dvid Betshabval val parznlkodsa, Vasti kirlyn halla s a zsidellenes hbork elmozdtja.
A stn a Kornban
Az iszlm Iblsz (إبليس ) nven is ismeri. gy gondoljk, hogy a neme szerint a dzsinnek (جن) rendjbe tartozik, akik olyan spiritulis, szellemi lnyek, amelyek tzbl vannak. A Korn szerint korbban az angyalok (fnybl lv szellemi lnyek) vezetje volt, de nem volt hajland az embert elljrjaknt elismerni, azaz leborulni eltte.
A stn buksa
A stn alakja a keresztny vilgban
A stn alakja mindig kiemelked szerepet tlttt be a keresztny teolgiban. Egyes korai keresztny egyhzatyk imdkoztak a stn „bnbnatrt”.
A kzpkorban a stn brzolst gyakran hasznltk arra, hogy riogassk s flelemben tartsk az rstudatlan embereket, fegyelmezzk a gyerekeket. Kecskebak alaknak, szarvakkal s villa alak farokkal is brzoltk, amint egy hromg vasvillt tart. Ezek a rajzok nem a Biblin alapultak, hanem inkbb Pn s Dionszosz kori grg istenek hasonmsai voltak, illetve a klnfle pogny llatmaszkos szertartsok hagyomnyaibl tpllkoztak.
Szmos kzpkori irodalmi mben – gy pldul Dante Isteni sznjtkban – a stn neve Lucifer volt. Ennek alapja az szvetsgben szerepl trtnet a Hajnalcsillag (hber הילל Helel, latin Lucifer) buksrl (zsais knyve 14:12), akit a stnnal azonostottak.
John Milton Elveszett Paradicsom cm verses elbeszl kltemnyben (17. szzad) gy rtelmezi a stnt, mint aki mr az ember ltezse eltt szembeszllt Istennel.
Stnizmus
A stnt tisztel csoportokat stnistnak nevezik, azonban a stnista elnevezst tbbnyire nem rjuk hasznljk, hanem az Anton Szandor LaVey ltal alaptott Stn Egyhzra (Church of Satan), amelyben stn nem szemly, hanem szimbluma s egyestje mindazoknak a tulajdonsgoknak, amelyeket a stnista nagyra becsl, mint amilyen pldul az nllsg, a sikerorientltsg, az nmagunkkal szembeni tkletes szintesg. A msik, gyakran stnistnak nevezett vallsnak, az Aleister Crowley ltal alaptott Thelemnak szintn nincs kze a zsid-keresztny mitolgia stnfigurjhoz. A kzpkorban stnistnak blyegeztk a klnfle termszetvallsok kvetit is.
A keresztny stn tisztelete leginkbb divatjelensgknt ltezik. Az ilyen stnista csoportok leginkbb black metal-rajong fiatalokbl llnak, s klnfle, a keresztny mitolgia stnista-kpbl mertkez ritulkat vgeznek – srokat snak fel jflkor, stn-szimblumokat rajzolnak a falakra, llatokat knoznak, egyms vrt isszk. Magyarorszgon a '90-es vekben a kutatk nhny szzra tettk az ilyen csoportok szmt.
A stn alakja a mvszetekben
A stn tipikus brzolsa, melyen megfigyelhet a kecskeszer jelleg
Az jkori irodalomban a stn mint semleges vagy pozitv figura is megjelent. Madch Imre mve, Az ember tragdija az isteni s emberi vilgrend hideg, velejig racionlis s cinikus kritikusnak brzolja a stnt (Lucifer), akinek lzadsa azonban kezdettl fogva szerepel az isteni tervben, s a tervben val lland ktelkedse is csak elbbre viszi a vilgot a terv beteljeslse fel.
Mihail Bulgakov regnyben, Mester s Margaritban a Woland professzor nven bemutatkoz stn „a vilg szemetnek re s ura”. Mg Isten a fny s jsg birodalmnak irnytja, addig a stn a maga kln vilgn uralkodik (inkbb ennek rsze a fldi vilg is), a sttsgen, mgin s bnn. A bn azonban alapveten nem tle szrmazik, st az feladata tlni s bntetni a nla gyakran sokkal stnibb, szabad akaratukbl gonosz embereket, klnsen azok halla utn.
A stn a filmekben
A stnt egy multinacionlis gyvdi iroda irnytja testesti meg Az rdg gyvdje cm filmben (Al Pacino alaktsa).
A stn megidzse tbb horrorfilm tmja. Roman Polaski pldul kt ilyen tmj filmet is ksztett. A Rosemary gyermeke cm film fhsnje (Mia Farrow) gyermekt a stntl szli s az annak szolgjv vlik. Ugyancsak Polanski filmje A kilencedik kapu, amelynek fhse a stn megidzsre alkalmas knyvet kutat. A Constantine – A dmonvadsz cm filmben a stn emberi alakot lt. Az men illetve az rdgz sorozat kzponti szereplje is a stn (br elbbi inkbb az Antrikrisztus kiss eltr szerept lltja kzppontba.A stn fontos szereplje a Supernatural cm sorozatnak ahol Lucifer nven az akokalipszis eljvetelt akarja vgrahajtani.
Wendigo
Wendigo (a sz rsmdja bizonytalan, gy is ismert, hogy Windigo, Weendigo, Windago, Windiga, Witiko, ween dagoh stb.), egy rosszindulat, kannibl szellem az algonkin indinok mitolgijbl, ami kpes megszllni az embereket.
A sznak krlbell 45 varicija ltezik. Mg pr kzlk: Atchen, Chenoo, Kewok, Wheetigo, Windikouk, Wi'ntsigo, Wi'tigo, s Wittikka.
A legels Wendigo legendk valsznleg a prehistorikus korban szlettek s szjhagyomny tjn terjedtek. Az els rsos emltst Paul Le Jeune jezsuita misszionrius tette a legendabeli teremtmnyrl, mg Quebec-ben szolglt a korai 17. szzadban. 1636-ban Paul atya jelentst kldtt feljebbvalihoz Rmba egy bennszltt nvel kapcsolatban, aki spiritulis transzban figyelmeztette trsait, hogy valami megtmadja majd a szomszd falut. A lelkipsztor lersa szerint a valban bekvetkez tmads egy vrfarkas nyomaira emlkeztetett ("a sort of werewolf").
Az Algonkin mitolgia
A Wendigo csak egy rsze a vltozatos szak amerikai s kanadai Algonkin indin hitnek. Nluk a Wendigo gonosz termszetfeletti jelensg (manitou), akinek nagy szellemi ereje van. Elssorban a hideghez, szakhoz, s a tlhez kapcsoltk ket, valamint az hezshez s az hhallhoz. Basil Johnston, egy odzsibua tanr, kutat s elad, 11 olyan knyv szerzje, ami mind az indinok legendit s mtoszait dolgozza fel, gy mutatja be a Wendigt.
Ugyanakkor a Wendigk a falnksg s kapzsisg megtesteslsei is voltak. A szellemket az ls sem elgtette ki, rgtn j ldozat utn kutattak. Nhny hagyomnyban, az emberek, akiket legyztt a kapzsisg Wendigv vlhattak. A Wendigo mtosz gy a btorts, az egyttmkds s mrsklet eszkzl szolglt.
Az odzsibua s ms indin trzsek (Eastern Cree, Westmain Swampy Cree s Innu/Naskapi/Montagnais)szerint a Wendgk mint hatalmas, sokszor az embereknl nagyobb teremtmnyek s ahnyszor egy Wendigo megeszik egy embert mg nagyobbra n- a bekebelezett tpllka arnyban, gy sosem lakik jl. A Wendigkat ezrt szntelen hsg gytrte, ha nem ehettek csontt sovnyodtak.
Kanadai forrsok szerint, melyek mr egy igen komplex kpet jelentenek meg, a lny ersebb, mint egy medve, magasabb hat mternl is, gy fest, mint egy jrkl holttest, a szaga, akr a rothad hs. Gyorsabban fut brmely emberi lnynl, hossz, lebeg haja mgtte szll, nha tzet lehelhet, mg a szve jgbl van. Br tud beszlni de leginkbb csak sziszeg, vagy vlt. A jeges szelekkel repl s jr a vzen, anlkl, hogy elsllyedne. Ugyanitt emltik meg, hogy Wendigv az is tehet embert, ha megtkozza egy smn.
Johnston a "The Manitous" cm knyvben kifejti, hogy a wendigo egyszerre mtosz s filozfia. Majd minden Wendigo nmagunk ltal teremtett, lltja. A lny egy ember volt akit az nzsge felemsztette az nkontrolljt s sosem rheti el a kielgls llapott. Ezrt hesek a Wendigk mindig, brmennyit is esznek. Johnston elmondja, hogy az elmlt 200 vben egy jfajta wendigo jelent meg szak Amerikban. Multinacionlis gyrak faljk fel profitra rkk hesen a tjat, mint az indin legendk gigszi szrnyei.
Emberi Wendigk
Minden kultrban, ahol a Wendig megtallhat, osztoznak abban a hitben, hogy emberi lny tvltozhat Wendigv, ha valaha is rszt vett kannibalizmusban, vagy ha – gyakran lmban- megszllta egy Wendigo szelleme. Miutn tvltozott, erszakos lesz s ksztetst rez, hogy emberi hst egyen. A szoks szerint leggyakoribb oka, valaki Wendigv vltozsnak, hogy tesik egy szocilis krzisen, mely sorn hinyosan tpllkozik (hezik), majd kannibalizmust kvet el.
Az szakibb Algonkin trsadalmakban, a kannibalizmus, mg ha meg ha szksgbl kvetik is el tabu volt.
A wendigo-szertarts
Az assziniboin, a Cree s az odzsibua indinok ironikus szertartsos tncot adtak el valaha, a sovnyabb idszakokban, hogy megerstse a Wendigo tabu komolysgt. A tnc neve wiindigookaanzhimowin odzsibua nyelven. Ma, mint „Nap tncot” adjk el, maszkot viselve dobszra. Az utols ismert Wendgo Ceremnit az USA-ban szerveztk meg a Leech Lake Indin Rezervtumban.
Windigo-pszichzis
Lteznek olyan mentlis betegsgek, amelyek egyes rszeikben, ha nem is az sszesben de kulturlis behats rvn produkljk jellemz tneteiket (culture bound syndrome).
A Windigo-pszihzis, mely egy jellemz plda erre, szintn tbb nevet vett t a homlyos rsmd szrnytl, mint a „Wendigo-pszihzis”, vagy a „Witiko-pszihzis”, de a legelsknt emltett a legelterjedtebb ltalnosan. Az szak amerikai indinok csoportjainl rtk le, a csipeve, odzsibua s Cree trzsbe tartozk kztt. A Windigo-pszihzis rendszerint tlen jelenik meg, mikor a zmben a kanadai Nagy-tavak krl l csaldok elszigeteldnek a havazs miatt s az lelmiszerkszlet nem elegend.
A kezdeti tnetek a gyengl tvgy, melygs, s hnys, lehangoltsg. Majd ezt kveten az egyn olyan jellemvonsokat szlel magn, mintha wendigo szrnny vltozott volna s viselkedsben is felveszi a hagyomnyos jegyeket (erszakossg, agresszi). A Windigo-pszihzisban szenvedk mindinkbb telknt tekintik a krnyezetkben levket. m ugyanabban az idben klnleges flelmet is tpllnak, nehogy kanniblokk vljanak. A modern egszsggyi diagnzis ezt az llapotot, mint a paranoia egy formjt jellemzi a gytr irracionlis rzkszervi szleletek miatt. Ebben az esetben a wendigo szrnyek az ldzk, akik az embereket megprbljk magukhoz hasonl lnyekk tenni. A krban szenvedk klnsen ers aggodalmat tapasztalnak meg s nha ngyilkossgot kvetnek el, hogy megmentsenek msokat a wendigv vlstl.
(Lsd, ms ilyen tpus mentlis betegsgekkel egytt trgyalva.)
Az egyik leghrhetdtebb eset egy albertai Swift Runner nev prmvadsz szereplsvel zajlott. 1878/1879 teln a frfi s csaldja hezett s a legidsebb fi meghalt. Habr krlbell 25 mrfldnyire tlk volt a Hudson Bay Company postahivatal amely rendelkezett seglyre fordthat teladaggal, Swift Runner meglte s megette mind a felesgt, mind a gyermekeit. A tettt vgl bevallotta, s a fort saskatchewani hatsgok tletet mondtak felette. Az, hogy kannibalizmushoz folyamodott, habr elrhet kzelsgben lett volna tel s hogy minden jelenlevt meglt, az elemzk szerint azt mutatja, hogy nem egyszer kannibalizmus esete forgott fenn, hanem windigo-pszihzis kivltotta ldkl vgy.
A wendigo esetek rohamosan cskkennek, ahogy az indinok egyre tbb s szorosabb kapcsolatba kerlnek a nyugati gondolkodssal s kevesebbet gyakoroljk hagyomnyos, vidki letmdjukat.
Hivatkozs a popkultrban
Manapsg a Wendigk a fantasy s a horror egyik alapanyagv vltak, mint a vrfarkasok s a vmprok.
Rengeteg szmtgpes jtkban szerepelnek,lsd Final Fantasy, vagy a Warcraft Univerzum. A Digimonok kztt is van Wendigomon s tallunk egy Wendigo nev kitallt szereplt a Marvel Comics kpregnyekben.
Az irodalomban is sokszor kapnak lehetsget, hogy kidombortsk rmiszt vonsaikat, mint Stephen King regnyben: az llattemetben, de ltezik egy magyar, Wendigo nev, 2003-ban alakult modern metal zenekar is. (rdekessg, hogy k a Stonehenge s Da Capo tagjaibl lltak ssze, s a Stonehenge-nek mr volt egy Wendigo nev kiadott szma.)
|